Workshop for dansepedagoger
Dans i Trøndelag inviterer alle dansepedagoger i Trøndelag til en utforskende workshop om dans og kjønn. Dansepedagog og masterstudent i kunstfagdidaktikk ved NTNU, Line Joten, har utarbeidet en workshop som en del av hennes masterprosjekt. Gjennom workshopen vil danselærere ta for seg problemstillinger knyttet til kjønn og dans i vestlig teatralsk danseundervisning.
Vi i Dans i Trøndelag ser på denne workshopen som ytterst relevant og en flott arena hvor dansepedagoger i Trøndelag kan møtes på tvers av kommuner og arbeidsplasser.
NY TID: Tirsdag 15. Februar 2022, Kl. 10.00-14.00
Sted: Steinkjer Kulturskole.
Det vil være gratis å delta og Steinkjer Kulturskole sponser med lunsj.
Påmelding sendes til linekanaris@dansitrondelag.no, med frist 08.februar. Påmeldingen er bindende.
Vi håper at mange ønsker å ta turen for faglig påfyll og en hyggelig dag sammen.
Workshopholder:
Line Joten, adjunkt i dans. Uteksaminert fra Universitetet i Stavanger med en bachelorgrad i danse- og dansepedagogikk i 2016, med utvekslingssemester ved Stockholm University of the Arts i 2015. For øyeblikket avslutter Line sin mastergrad i kunstpedagogikk ved NTNU, Trondheim. Line har siden avsluttet bachelorgrad jobbet som danselærer ved flere private danseskoler og ved Kulturskolen i Oslo. Hun har også jobbet som utøvende dansekunstner, mest med dansekollektivet KOLLEKTIVNI, og hun har stor interesse for kreativ dans for barn og unge.
Line Joten skriver selv om workshopen:
I denne workshopen inviteres danselærere og dansepedagoger til en utforskende workshop som tar for seg problemstillinger knyttet til kjønn og dans i vestlig scenisk danseundervisning. Workshopen er en del av den kreative praksisen til mitt masterprosjekt i kunstfagdidaktikk ved NTNU og har som formål å være en arena for dansepedagoger for å diskutere og drøfte problematikk knyttet til kjønn og dans. Workshopen fungerer her som et utgangspunkt for faglig refleksjon samt utfordre eksisterende pedagogiske tilnærminger til undervisning i dans.
Workshopen består av kroppslige utforskende øvelser samt praktiske pedagogiske øvelser som åpner for en diskusjon til slutt. Rent konkret vil du som dansepedagog få mulighet til å ta med deg noen didaktiske verktøy hjem til egen undervisning. Disse didaktiske verktøyene med hensikt i å legge til rette for et mer kjønnslikestilt miljø i dans, kan også være gode verktøy for å se på egen undervisning gjennom nye perspektiver.
Som deltaker i denne workshopen blir man også spurt om å være forskningsdeltaker i nevnt masterprosjekt og blir derfor spurt om å signere samtykkeskjema. Her gjør du rede for hvilke opplysninger du samtykker til at blir brukt som materiale for analyse i masterprosjektet.